Angol nyelv,  Anyag,  Feladat

Időkitöltő játékok (nem csak) nyelvórákra

Nyelvtanárként (is) találkozunk olyannal, hogy a tanórából még van hátra 8-10 perc, de az nem elég arra a feladatra vagy anyagrészre, amit előre elterveztünk. Az is sokszor előfordul, főleg a későbbi, délutáni órák esetén, hogy a diákok figyelme már nem olyan éles, kevésbé befogadóak mondjuk egy nyelvtani vagy szövegértési feladathoz. 

Ilyenkor szeretek olyan, rövidebb idő alatt is megoldható játékokhoz fordulni, amik nem igényelnek sok előkészületet, vagy bármikor előkaphatóak, és a gyerekek is élvezni tudják, miközben használják a nyelvtudásukat és kreativitásukat. 

Az alábbi rövid gyűjtemény ilyen, kipróbált játékokat tartalmaz. Van olyan, amit kis módosítással nem csak nyelvórán lehet alkalmazni, és tényleg minimális (vagy semmilyen) előkészületet igényelnek: ha egyszer kinyomtattuk/elmentettük a feladatot, számtalanszor újra lehet játszani. Én különösen akkor szeretem ezeket használni, amikor tudom, hogy egy nyelvi csoporttal 7. órám van, és aznap már volt 2 tézéjük és/vagy dupla tesijük, így biztosan fáradtak. Akkor is jól jönnek ezek a játékos feladatok, ha utolsó pillanatban derül ki, hogy valahova be kell mennem helyettesíteni, és nincs előre megbeszélt feladat vagy tananyag – csak előkapom valamelyiket az alábbiak közül:

Boggle: a Boggle egy olyan szókirakó játék, amelyben 16 betűt tartalmazó 4×4-es táblából kell a lehető legtöbb szót megtalálni egy adott idő alatt (2-4 perc, nyelvi szinttől függően). A szavak kirakásához bármilyen irányban lehet használni a betűket, de minden betűt csak egyszer használhatnak egy adott szóhoz. A játékot lehet egyszerűsíteni is, és bárhonnan választhatnak a betűt a táblából a szavakhoz, vagy kicsit nehezíteni, és csak érintkező mezőkből állíthatnak össze szavakat. Példa egy boggle mezőre:

Forrás: https://101activity.com/game-boggle-for-kids/

Mad Libs: a Mad Libs egy szövegkitöltő játék, ami garantáltan mindenkit megnevettet. A diákok párokban, vagy hármasával dolgoznak. Egyikük megkapja a szöveget, amit a többieknek nem mutat meg, csak a szövegben jelölt helyekre különböző szófajokat (pl. főnevek, melléknevek, igék) kér a csapattársaitól, akik a teljes szöveget nem ismerik. Amikor aztán minden szó begyűjtésre került, együtt elolvassák az elkészült, általuk megadott szavakkal kiegészített (immáron) vicces történetet. Ilyen lyukas szöveget magunktól is írhatunk, vagy itt egy példa:

Forrás: https://www.readbrightly.com/mad-libs-printables-activities/

A játéknak online verziói is vannak (ez tényleg semmilyen előkészületet nem igényel), például ITT. A játék menetét szemlélteti ez a VIDEÓ is. 

Taboo: a Taboo egy kiváló játék akár szókincs, akár fogalmak gyakorlására. A diákok játszhatják párban vagy kis csoportokban is. Egy adott szót kell elmagyarázniuk a csapatuknak anélkül, hogy használnák magát a szót, valamint néhány kapcsolódó „tabu” szót, amelyeket nem szabad kimondani. A cél az, hogy minél több szót kitaláljon a csapat, mielőtt lejár az idő. Az elmagyarázandó szavak (a tabu szavakkal együtt) kártyáit előre el kell készítenünk ugyan, de utána bármikor használhatóak. Ha erre nincs időnk, a játéknak van ONLINE VERZIÓja, ahol a soron lévő játékos “húzhat” az előre elkészített kártyákból. Ez a felület, és a játék angol nyelvű, ha más/nem nyelvi órán akarjuk használni, saját kártyákat kell készítenünk. (Bár az is egy jó feladat lehet összefoglaló-ismétlő órán, vagy fakultáción, hogy a gyerekek készítenek egymásnak ilyen Taboo-kártyákat.)

Password: a Password egy csapatjáték, ahol a diákok kisebb csoportokba (2-4 fő) vannak rendezve, és így versenyeznek egymással. A cél, hogy megpróbálják kitalálni a rejtett “jelszót”, amit csak az egyikük ismer és csak egyetlen szóval adhat segítséget társainak. A szót, vagy bármely részét tilos kimondani. Az a kis csapat nyer, akik egy adott idő alatt (pl. 5 perc) a legtöbb szót kitalálja, ezáltal a legtöbb pontot szerezve. A versenyt növelheti, ha a csapatok között lehet “rabolni” is. A szavakat a tanárnak előre össze kell írnia kis kártyákra – akár az adott téma szókincséből, akár random szógenerátort használva. EZ A VIDEÓ egy kis például szolgálhat a játékhoz.

Blank Slate: a Blank Slate egy kreatív szóasszociációs játék, amelyben a gyerekek kártyákkal játszanak párban. A kártyák közepén csak egy-egy szó van megadva, például „birthday ___”. A játékosok feladata az, hogy a kártyán lévő szóhoz kapcsolódóan olyan szavakat vagy kifejezéseket mondjanak, amelyek vagy a szóval kezdődnek, vagy ugyanazzal a szóval végződnek (attól függően, hogy a vonal előtte, vagy utána áll). A helyes megoldás(ok)ért pont jár az adott diáknak. Egy-egy feladványra fél-egy percük van. 

A játék csavarható azzal is, hogy a cél az legyen, hogy a két játékos ugyanarra a szóösszetételre asszociáljon, és 3-ra egyszerre mondják ki ugyanazt a megoldást (pl. birthday… party) – ez kicsit csapatépítő jellegű is. 

A játékhoz előre elkészített kártyákat akár ITT is találhatunk, vagy magunk is elkészíthetjük azokat.

Rajz Befejező: ez a játék csak a kreativitásra nyitott osztályoknak/csoportoknak ajánlott. A tanulóknak be kell fejezniük egy előre megadott rajzot, ami lehet egy absztrakt, girbegurba vonal is. A diákok feladata az, hogy elképzeljék és rajzolják meg a hiányzó részleteket a képhez. Biztos, hogy mindenki képzelete teljesen más eredményt szül majd! A végén (5-10 perc után, a hozzáállástól függően) a gyerekek végigmehetnek és megnézhetik egymás rajzait is. Egy példa a kezdéshez – ebből aztán lehet a pillangótól kezdve bármi is:

Forrás: https://www.boredpanda.com/challenge-complete-the-drawing/ 

Ezek a játékok hasznos megoldást nyújthatnak, amikor az óra végén még néhány percünk van, hiszen a diákok is kicsit fellélegezhetnek, hogy “lazább” szekció jön, de burkoltan mégis értékesen töltik el az óra hátralevő idejét. A felsorolt játékokat nagyon szokták élvezni a gimnazista korú diákjaim, mindig feldobják az óra hangulatát még akkor is, ha a gyerekek figyelme már el-elkalandozik 6-7. órában.

Ráadásul minimális előkészületet igényelnek, így nekünk, tanároknak sem jelent sokkal több munkát, bármikor előhúzhatóak, így akár váratlanabb szituációkban is hasznukat vehetjük.

Szólj hozzá

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük