Emojik a tanórákon
Az alábbi blogbejegyzés A Tanári podcast 24. epizódját egészíti ki, amit itt hallgathattok meg:
Az emojik, vagyis hangulatjelek manapság a diákok, sőt, szinte bárki mindennapi kommunikációjának részei. Lévén, hogy vizuális eszközökről van szó, időnként beépíthetők az oktatásba is.
Az emojik órai használatának előnyei
Fontos a legelején leszögezni, hogy az emojik tanórai használatának bár vannak előnyei, egyáltalán nem arra buzdítok mindenkit, hogy minden egyes órán ezzel fogja meg a diákokat, vagy minden anyagrészt ezzel dobjon fel. Időnként érdekes lehet egy ilyen feladat, de olyan is lehet, hogy a tanulóink túl fáradtak, vagy nincsenek olyan passzban, ami a kreatív feladatokra nyitottá tenné őket – még akkor sem, ha színes kis hangulatjelekkel bombázzuk őket.
- kapcsolatteremtés a diákokkal: Az emojik a diákok online kommunikációjának fontos részei, ezért ha az órákon is felhasználjuk őket, az közelebb hozhatja a tananyagot, az órai tevékenységeket a diákokhoz. Ezáltal talán szívesebben vesznek részt az órai feladatokban is.
Az emojis játékok akár közös feladványokként is jól működnek. A diákok együtt dolgozhatnak 1-1 feladaton (a példákat lásd lentebb), ez az együttműködés pedig ösztönzi a közös gondolkodást, a csapatmunkát, az egymás kreatív ötleteinek megbecsülését. - érdekes, interaktív tananyag: Az emojik segíthetnek a tananyag vizuális feldolgozásában, ami különösen fontos azon tanulók számára, akik vizuális típusúak, így tanulnak könnyebben. Emellett az emojik óhatatlanul is behoznak egy játékos, szokatlan, de mégis ismerős elemet a tanórákba, ezáltal könnyebben megragadják a diákok figyelmét.
- digitális kommunikáció fejlesztése: Ugyan a legújabb szabály szerint egyáltalán nincs a diákoknál telekommunikációs eszköz az iskolában töltött idő alatt, egy-egy órai feladat elvégzéséhez használhatják eszközeiket. A tudatos digitális kommunikáció, a netikett pedig egyre fontosabbá válik a modern világban, a diákoknak az emojik használatában is meg kell tanulniuk a hatékony online kommunikáció finomságait. Itt a remek lehetőség, hogy a diákok jobban megértsék az érzelmi árnyalatokat és a szövegen túli kommunikáció jelentőségét.
- kreativitás: Az emojik mint vizuális szimbólumok egyszerű, mégis sokféleképpen értelmezhető kommunikációs eszközök, amelyek különböző asszociációkat ösztönöznek. Az ilyen feladatok célzottan képesek kimozdítani mind a tanulókat, mind a tanárokat a megszokott tanulási-tanítási módszerek keretei közül, új nézőpontokat nyithatnak meg, hiszen az emojik lehetőséget adnak arra, hogy összetett fogalmakat egyszerű, szimbolikus formában fejezzünk ki. Például egy történetet, érzést, vagy problémát is meg lehet jeleníteni emojikon keresztül, ami az absztrakt gondolkodás képességét erősíti. Ez a feladat a diákok számára kreatív kihívást jelenthet, míg a tanárok számára új eszközt biztosíthat a szemléltetéshez.
Az emojikat mindenki másképp értelmezi, ezáltal használatuk ösztönzi a diákokat arra, hogy egyéni módon dolgozzák fel a tanultakat. Ez a sokszínűség fejlesztheti a kreativitást, hiszen minden diák különbözőképpen fejezheti ki magát ugyanazokkal a vizuális eszközökkel és az emojis feladatok lehetővé teszik, hogy a diákok új perspektívából közelítsenek meg egy-egy témát. Az oktatás célja ugyanis nemcsak a tudás átadása, hanem annak elősegítése, hogy a diákok kritikusan és kreatívan gondolkodjanak.

Az árnyoldalak
Az emojik használata a tanórán izgalmas és motiváló lehet, de érdemes figyelembe venni az esetleges árnyoldalakat is, hiszen minden éremnek két oldala van. Íme néhány potenciális nehézség az ilyen feladatokkal kapcsolatban:
- félreértések: Az emojik nem mindig egyértelműek: minden diák másképp értelmezheti ugyanazt az emojit, és több emojinak van mögöttes tartalma is. Lehet, hogy egy „viccesnek” szánt emoji valaki számára sértő lehet, vagy épp nem illik az adott kontextushoz. A különféle értelmezések (pl. mémek), kulturális különbségek és a személyes vonatkozások miatt az emojik jelentése nem minden esetben univerzális.
- komolytalanság: Az emojik játékos, könnyed jellege miatt előfordulhat, hogy a diákok nem veszik komolyan azokat a feladatokat, ahol emojikat is használunk. A túlzott emoji-használat ronthatja a tananyaghoz való hozzáállást; a diákok kevésbé érezhetik fontosnak a feladatokat. Mivel a diákok emojikhoz kapcsolódó élményei általában szórakoztatóak, nem pedig tanulási helyzetekből származnak, könnyen elveszíthetik a fókuszt, és játékosan közelítenek az óra egészéhez, ami ronthatja a koncentrációt, memorizálást és figyelmet.
- korlátozott kifejezés: Bár az emojik segíthetnek az érzelmek kifejezésében, gyakran le is egyszerűsítik a komplex érzéseket és gondolatokat. Ha túlzottan támaszkodunk rájuk a tanórán, az csökkentheti a diákok képességét arra, hogy gazdagabb, mélyebb szókincset használjanak érzelmeik vagy gondolataik kifejezésére – pedig pont annak kapcsán vannak nehézségeik, hogy szóban kellőképpen ki tudják fejezni magukat. Ez különösen fontos az irodalom és nyelvtan, a történelem vagy hasonló tantárgyak esetében, ahol a pontos szaknyelv, kifejezéskészlet fejlesztése a cél. Az emojik lehet, hogy gyors és egyszerű kifejezési módot biztosítanak, de megfosztanak a személyesebb, közvetlenebb kommunikációtól. Ha a diákok egyre inkább emojikkal fejezik ki magukat, az elidegenítheti őket a mélyebb és átgondoltabb válaszadási módszerektől, vagy akár a személyes interakcióktól is (ezt osztályfőnökként, de akár szaktanárként is tapasztalhatjuk a Messengeren való kommunikáció során is…).
- digitális eszközök: Az emoji-használat gyakran digitális eszközökhöz kötődik – bár nem kizárólagosan. Ha ezek túlzottan előtérbe kerülnek, az nehezítheti a hagyományos írásbeli kommunikáció és szóbeli megnyilvánulások fejlesztését. A túl sok emoji használat digitális formában növelheti a diákok képernyőidőjét, ami már most is probléma lehet sok iskolában. Ráadásul nem minden diák fér hozzá ugyanazokhoz a digitális eszközökhöz, és nem minden tanár vagy diák van ugyanazon a szinten a digitális készségeket illetően. Az emojik használata azt feltételezi, hogy mindenki rendelkezik okoseszközzel vagy megfelelő digitális platformmal, ami különbségeket teremthet a diákok között.
Az emojik kreatív és motiváló eszközök lehetnek a tanórán, de fontos egyensúlyt találni az ezeket használó feladatokban. Csak akkor érdemes őket bevetni, ha valóban segítik a tanulási folyamatot és a diákok kreativitását, nem pedig a figyelmüket terelik el.

Játék- és feladatötletek
Az epizódban említett ötletek (a magyarázatot-leírásokat a podcast részben hallhatjátok, itt csak kiegészítő segédanyagokat, linkeket találtok):
- random emoji generálás magyar, vagy idegen nyelvú sztorik írásához: https://perchance.org/emoji
- történelem, magyar vagy társadalomismeret órán a diákok egy történelmi vagy irodalmi személy érzelmeit, reakcióit emojik segítségével vizualizálhatják
- emojis plakátok (környezettudatosság, figyelemfelhívás, stb.)
- emoji-műalkotás: újraértelmezés, feldolgozás (rajz- vagy művészettörténet órán)
- emoji news: ez egy szórakoztató játék, amit James Corden, a híres brit műsorvezető a The Late Late Show című műsorában vezetett be. A játék lényege, hogy egy hírt vagy eseményt kizárólag emojikkal – vagyis a kis digitális ikonokkal – írnak le, és a játékosoknak ki kell találniuk, hogy melyik aktuális hírről van szó. Megnézzük a képernyőn megjelenő emojikat, amelyek sorrendben, egymás után jelennek meg, és ezek alapján kell rájönnünk, milyen hírről van szó. Az emojik helyettesítik a szavakat, és az ikonok segítségével próbáljuk meg vizuálisan kifejezni az adott híreket.
„a doctor left a cell phone in woman’s abdomen after c-section”
„man drugged girlfriend so he could keep playing video games”
A képek forrásai: The Late Late Show With James Corden YouTube csatorna
- emoji “fordítás”: pl. történelmi eseményeket
- 👨🔧👩🔧📜💰🤝 céhes ipar
- 🏛️👥📜🗳️🤝💡 athéni demokrácia
- 🤝📜👑 kiegyezés
- 🕌🌙📖💫 iszlám
- 🕍🇭🇺🚫🧔🏻💼📜 magyarországi zsidótörvények
- emoji matek feladatok: melyik számot helyettesítik az emojik?
- mi mindent jelenthet egy emoji?: kutatómunka (kultúra)
- icebreaker/jégtörő, ismerkedős játék:
- melyik a leggyakrabban használt emojid és miért?
- válassz egy nem emberi/arcot ábrázoló emojit, ami legjobban leír
- visszajelzés: az exit cardok, azaz kilépőkártyák olyan rövid visszajelző kártyák, amelyeket a tanárok az óra végén adnak ki a diákoknak. Ezek segítségével a diákok értékelhetik a tanulásukat vagy egy adott téma megértését, így bevonjuk őket az óra lezárásába, és kicsit a tanuláshoz kapcsolódó önreflexióra ösztönözzük őket. Ezáltal a gyerekek kreatívan gondolkodhatnak arról, hogyan segíthetnek ők maguk is összefoglalni és rendszerezni a tanultakat. Pár lehetséges utasítás, kérdés, mondatkezdés, amit adhatunk nekik:
- Írd le egy mondatban, hogy mi volt a legfontosabb dolog, amit az órán tanultál!
- Egy mód, ahogyan a ma tanultakat a saját életemhez tudom kötni:
- Egy dolog, amit még mindig nem értek az anyagrésszel kapcsolatban:
- Rajzolj egy emoji-t, ami tükrözi az érzéseidet az órával kapcsolatban!
- Mi az, amiről még többet szeretnél tudni a mai órán tanultakkal kapcsolatban?
- Írj le valamit, ami meglepett a ma átbeszéltekkel kapcsolatban!
- Itt lehet kreatív vagy egyszerű módon kilépőkártyákat csinálni:

A képek forrása (ha nincs külön jelölve): unsplash.com