A zene használata tanórákon
A mai diákok életében a zene kiemelt szerepet játszik – szinte minden (kis)kamaszt fülhallgatóval láthatunk pl. tömegközlekedési eszközökön. Így, ha be tudjuk vonni a zenét, zeneszámokat a tanórákba, azzal nemcsak sokkal élvezetesebbé és maradandóbbá is tesszük az órát, de akár közelebb is hozhatjuk hozzájuk a tananyagot.
Íme néhány ötlet(csíra) tantárgyanként, hogyan lehet kreatívan felhasználni a zenét különböző tanórákon.

Nyelvórákon
Talán a leggyakrabban nyelvórákon találkozhattunk diákként is zeneszámokkal. Idegen nyelvből sokszor tudunk felhasználni akár modern, akár kulturális szempontból klasszikussá vált dalokat egy-egy nyelvtani rész gyakorlására, vagy szókincsbővítésre is. A teljesség igénye nélkül az alábbi listából tudunk válogatni, inspirálódni (konkrét számokat leginkább csak az angol nyelv tanításához tudok javasolni, de írjátok meg, ha nektek van más nyelvhez is ötletetek!):
- Bevált módszer a “gap-fill”, vagyis a lyukas szöveg, amit a tanulóknak kell kiegészíteniük a zeneszám többszöri meghallgatása alatt/után (beírhajták maguktól is a hiányzó szavakat, vagy egy felsorolásból választva). Ezután akár közös is elénekelhetjük (esetleg rappelhetjük) a dalt, ezzel a kiejtést is gyakorolva.
Ezen kívül más, hallás utáni szövegértés típusfeladatok közül is választhatunk: válasszák ki három körül a megfelelő opciót 1-1 kifejezésnél, tegyék sorrendbe a szövegsorokat, kössék össze a mondat kezdetét a végével, stb. - Egy dal szövegét feldolgozhatjuk történetként is: ki a főszereplő, mi történik vele, mi az esetleges konfliktus? A diákoknak hallgatás után el kell mesélniük vagy saját szavaikkal összefoglalniuk. (Pl.: Taylor Swift – Love Story, Lucy Spraggan – Tea & Toast)
- Saját dalszöveg írása: ennek lehet két verziója is. Vagy egy ismert dallamra írnak a diákok új szöveget az adott nyelven (pl. nyaralás szókincse, éppen tanult igeidő), vagy meg is zenésíthetik a saját dalszövegüket egy adott hangulatban a mesterséges intelligencia segítségével egy olyan felületen, mint a Suno.
- Bizonyos előadók és zeneszámok segítségével természetesen a kiejtést, különböző akcentusokat is gyakorolhatjuk. Egy-egy rövid refrént vagy rap számot közösen, intonációval kipróbálhatunk. Ez általában nemcsak hasznos, de kifejezetten vicces is. 😂 Angol órán Blackalicious “Alphabet Aerobics” száma mindig jó hangulatot teremt – és persze kihívást tanárnak és diáknak egyaránt.
- A zene nagyon szorosan összefonódik minden nép kultúrájával is, ezért a célnyelv országainak zenéjéből is lehet hozni példákat. A számokon keresztül betekintést kapnak a diákok a kultúrába, legyen az történelem vagy aktuális társadalmi kérdések.
Történelem
Töri órán egyfajta illusztrációként is használhatjuk a zenét, de akár tanulhatnak is a diákok 1-1 dalszöveg segítségével.
- Különböző korszakok életmódjának, hangulatának, központi kérdéseinek bemutatására lejátszatunk korabeli dalokat (pl. munkásdalok, históriás énekek, katonadalok) – ezekből rengeteg van fent YouTube-on is, akár az Illés – Miért hagytuk hogy így legyen c. száma. Ezután ezekről lehet beszélgetni: mit üzennek az adott korról? Milyen történelmi kontextus ihlette a zeneszámok születését?
- A diákok készíthetnek egy „kortárs playlistet” is egy adott korszakhoz (pl. az 1960–70es évekhez, a középkori kultúrához, stb.).
- Érettségire készülve, vagy akár egy-egy témazárónál én szeretem bevinni a Bëlga – Királyok a házban című számát is (ami a magyar történelmet veszi végig a királyokon és fontosabb intézkedéseiken keresztül). Ennek a dalszövegét feladatként meg is kapják (lyukas szöveg), és kiemeljük, hogy melyek azok az információk, amik kellenek nekik egy középszintű érettségire (az esetleges történelmi helytelenségekre is ki lehet térni, de nagy problémákat nem okoznak). Ezt a számot aztán bármikor, bárhol hallgathatják, ezzel is ismételve a vizsgára. Nyilván egy hosszú esszét pusztán ebből nem fognak tudni megírni, de sokaknak lehet fogódzkodó, illetve az ismétlő órákat is fel lehet dobni egy-egy ilyen feladattal.
Egyébként a Bëlga több más tantárgyhoz is készített hasonló szórakoztató, de segítő dalszövegű számot.
- Krúbi egy kifejezetten népszerű előadó manapság, ám tanórán való hallgatásával vigyázni kell, mivel a szövegei sokszor trágárak. Dinamit című számának elején (kb. 1:30-ig) viszont végigsorolja a rendszerváltás utáni kormányfőket, így lehet javasolni a diákoknak, hogy ennek meghallgatásával akár könnyebben tudják memorizálni az időrendet.

Matek
- A Kockaéder nevű zenekar kifejezetten azért jött létre, hogy ismert zeneszámok dallamára írnak olyan szövegeket, amikkel a matematika és a természettudományok fontosabb fogalmait dolgozzák fel. A számok kifejezetten kreatívak, játékosak, így azok számára is közelebb hozhatják pl. a geometria tananyagát, akik nem kifejezetten kedvelik a matekot.
- Különböző képletek memorizálását segíthetik, ha ezeket valamilyen ritmusra felfűzve tanulják meg a diákok, ehhez lehet bármilyen zenei alapot használni.
Irodalom
- Ugyan két külön művészeti ág, de mégis rengeteg hasonlóság van. Jó ötlet lehet a költészet és dalszövegek összehasonlítása: mi számít versnek, mi számít dalszövegnek? Van-e irodalmi „értéke” a dalszövegeknek?
Erre ráfűzve hasznos feladat lehet magyar nyelvű dalszövegekben különböző költői képek keresése – a diákok így felfedezhetik, hogy a modern számok is dolgoznak pl. metaforákkal, szinesztéziával, stb. Ugyan lehet, hogy sokan inkább a külföldi előadókat kedvelik manapság, de akár egy klasszikus Quimby, 30Y, Kispál és a Borz, vagy Carson Coma számot is bevihetünk órára egy rendhagyó verselemzés erejéig. - Amennyiben egy adott irodalmi művel hosszabb ideig foglalkozunk, fel lehet adni feladatnak, hogy „zenésítsék meg” a regényt vagy novellát. A tanulók válasszanak hozzá zenei hangulatot, akár filmzene stílusban.
- Számos vers került megzenésítésre is (pl. Esti Kornél, vagy a Kaláka együttesnek van egy teljes Ady albuma), amik színesíthetik azokat az órákat, amikor a fő fókuszunk 1-1 költő verseivel való foglalkozás, illetve amikor valamit memoriternek adunk fel.
- Akárcsak nyelvórákon, a Suno segítségével a gyerekek akár saját maguk is megzenésíthetnek egy verset, vagy egy kreatív feladat végén az általuk írt műveknek is készíthetnek aláfestő zenét.
- Amellett, hogy több verset egy az egyben megzenésítettek, nagyon sok olyan dal is van, amelyre hatással voltak költőink (pl. Cseh Tamásnak van pár ilyen száma). Ezekkel is tudjuk érzékeltetni azt, hogy milyen hatása van bizonyos verseknek akár több évtizeddel/századdal később is, illetve hogy a különböző művészeti ágak sokszor inspirálják egymást.
Művészetek / vizuális kultúra
- Ezen az órán a zenehallgatás természetesen adhat egy aláfestést, kellemes hangulatot is, amíg a diákok dolgoznak valamilyen műalkotáson. De egy-egy zeneszám vagy akár klasszikus zenemű meghallgatása magát a rajz/festmény/stb. témáját is meghatározhatja: mit idéz meg a dallam? Hogyan lehet képi formában kifejezni a ritmust vagy a hangulatot? Akár többféle műfajt is összehasonlíthatnak és kiválaszthatják azt, amelyik a legkreatívabban tudnak megjeleníteni a képzőművészet segítségével.
- Egy alternatív feladat lehet, a zene alapján a diákok történetet találnak ki és képekben mesélik el (pl. képregény, storyboard, illusztráció). Lehet filmzenéket is használni (pl. Hans Zimmer, Ludovico Einaudi) és a képsorhoz később rövid szöveget, dialógust is írhatnak.
- Jól kombinálható a zeneszámok más műfajban való megjelenítése akár egy közös, interdiszciplináris projekt keretében, pl. irodalommal, idegen nyelvekkel karöltve (pl. Shakespeare korszaka).

Testnevelés
- Testnevelés órán leginkább a zeneszámok ritmusát tudjuk hasznosítani. Különböző slágerekre tudunk gyakorlatokat, táncot összeállítani, vagy akár egy zumba, aerobik stílusú órát tartani a diákoknak. Összességében a ritmusérzék fejlesztésével a mozgáskoordináció is javul.
- Egy lazább hangulatú órán reakciós játékot is játszhatunk a gyerekekkel: a zene megállásakor más mozgást kell végezni, vagy szabadon mozoghatnak, de amikor a zene megáll, meg kell merevedniük az adott pózban.
- Óra végén levezetésnek halk, lassú instrumentális zenére nyújthatnak, becsukott szemmel figyelhetnek a légzésükre. Akár rövid légzésritmus-gyakorlatot is taníthatunk nekik a zene ütemére – ez a mentálhigiéné szempontjából is hasznos lehet, és bármelyik órán használhatjuk.
Osztályfőnöki óra
Osztályfőnöki órákon akár a közösségépítésre, önkifejezésre, akár tanulásmódszertanra, vagy relaxációra is vihetünk egy kis zenét az órákra.
- Különösen új közösségek esetén, ismerkedés céljából csinálhatunk egy olyan órát, amire mindenki hoz egy dalt, ami fontos neki, és elmeséli, miért. Nagyon jó közösségépítő, önismereti és érzelmi fejlesztő feladat.
- Később az osztály csinálhat egy közös osztály-playlistet: minden diák ad hozzá egy dalt, ami jellemzi, kikapcsolja vagy motiválja, és ezt hallgathatják szünetekben vagy közös programokon.
- Minden osztályban vannak jópáran, akik nehezebben memorizálnak képleteket, definíciókat, új szavakat. Ofő órán is megmutathatjuk nekik, hogy zenével talán könnyebben tanulnak fogalmakat: egyszerű dallamra énekelve vagy „rappelve” könnyebben rögzülnek.
- Bemelegítőnek, óra eleji felvezetőnek lejátszhatunk több zeneszám részletet is, és a diákok kiválaszthatják, melyik illik leginkább az aznapi hangulatukhoz (vidám, nyugodt, energikus, melankolikus). Ezután erről beszélgetni is tudunk: mit váltott ki belőlük, mi befolyásolja a hangulatukat, hogyan változtathat ezen akár egy bizonyos szám vagy stílus hallgatása.
Extra ötletek
Az alábbiakban olyan, nem konkrétan tantárgyakhoz kapcsolódó ötleteket olvashattok, amik akár egy iskolai feladatként, akár egy játékos napon is felhasználhatóak.
- Zenei kvíz: a népszerű „Hitster” társasjáték mintája alapján a gyerekek nagyon szokták élvezni, amikor pár másodperces részletek alapján kell felismerniük egy dal évtizedét. Ezt lehet bővíteni azzal, hogy az előadót/nyelvet/szám címet/stb. is ki kell találni.
- Év végére: egy projektmunka keretein belül a tanulók készíthetnek egy közös iskolai „soundtracket”, amely bemutatja a tanév fontos pillanatait. Az iskola honlapján, közösségi média felületein, esetleg az iskolarádióban ez aztán közzé is tehető.
A zene a tanulásban segít emlékezni, motivál, közösséget épít, és talán még azokhoz a diákokhoz is közelebb viszi a tananyagot, akik amúgy nehezen kapcsolódnak. Nem kell mindig bonyolult feladatokban gondolkodni: néha egy jól megválasztott dal is elég ahhoz, hogy a gyerekek más attitűddel álljanak a tanuláshoz.